Akvarieforeningen hvor alting går i fisk - Kom og vær med

Christians Akvarie

Akvariet er et Diana Walstad akvarie (El-Naturel), og grundtanken i akvariet er at et 3-4cm tykt jordlag under bundlaget kombineret med en god mængde planter overflødiggør biologisk filtrering og CO2 tilførsel mm. Forfatteren Diana Walstad har skrevet bogen "ECOLOGY of the PLANTED AQUARIUM" som beskriver denne type akvarie i detaljer. Metoden kan ses som et opgør mod HIGH TECH planteakvarierne hvor der altid hører en masse dyr teknik med for at få planterne til at gro. Billedet nedenfor viser akvariet lige efter opstart i slutningen af August 2013. Der kommer opdatterede billeder med tiden.

Akvariet er på 250 liter med 2 x 30W T8 rør samt en LED lampe bagerst. Der er som sagt ikke noget filter på, men blot en powerhead der cirkulerer vandet. Bundlaget består af 3-4cm jord nederst blandet med hjemmelavede gødningskugler lavet af rødler og mikronærring. Oven på dette er der 5-6cm Råda grus i kornstørrelse 0.8mm - 4mmm.

klubhuset

Opdatteret billede fra Februar 2014. Planterne gror godt - Der har været lidt problemer med svævalger, men det var hurtigt løst med UV lys. De 2x30W lysstofrør er udskiftet med en LED lampe fra Netto-LED.

250L Lowtech

Opdatteret billede fra Maj 2014 - Planterne gror rigtigt fint!

250L Lowtech